Синдром імперського шизофреніка. Чому я не раджу дослухатися до актуальних слів Парфьонова

Отже, чи не останній, з точки зору багатьох українців, “хороший русский”. Що саме з ним, на мою думку, не так.

У нього є один прекрасний монолог, послухайте, тут небагато – від початку до 1:44.

Красиво говорить, правда? Правильно. Людиноцентрично. Але!

Суть в тому – і він в тому ж монолозі це визнає – в Московії ніколи людина не була центром, ідеєю. Але це не вся суть. Парфьонов чи то не розуміє, чи то не хоче цього визнавати – та правда не тільки в тому, що “человек” ніколи не був суттю його країни, а і в першій частині фрази. В “русском”.

Московія – як би вона не називалася (Російська імперія, СРСР, РФ) – це імперія. Ось тут, на самому початку проекту він це теж цілком чітко і недвозначно визнає.

А імперія – Російська так точно – ніколи не була людиноцентричним явищем. І не могла бути. За визначенням. Суть імперії – це не створення умов, комфортних для життя людей. Та, знов-таки, є іще один аспект.

Імперія не може бути націє центричною. Бо це протирічить її суті. Рушійна сила імперії – це експансія, захоплення чужих земель, територій, народів і т. ін. Про яку націю, про який народ може йтися, якщо імперія – це конгломерат, такий коктейль, де всі національні речі змішуються (а інакше і бути не може).

Причому в останньому своєму проекті, “Русские евреи”, Парфьонов розкриває якраз суть цієї імперської каші-малаші. Але – знов-таки, чи не розуміючи, чи роблячи вигляд, що не розуміє – називає це проектом, присвяченим “русской национальной” культурі та історії. Ну яка Утьосов “русская национальная” культура? Те, що він співав московитською мовою – аж ніяк не робить його творчість “русской национальной”. “Русская национальная” – це дещо інше, сформоване там, в лісах над Клязьмой, в не те що допетровські, а догрозненські часи.

Все, що було далі – це історія імперського народу, який варто було б називати, як при Єльцину, “россияне”. Немає ніяких “русских”, їх просто не може бути, зважаючи на те перемішування, той вплив (двосторонній, як бачимо) народів один на одного. Утьосов, всі ті євреї-викрести, численні німці, грузини, про яких Парфьонов ще збирається знімати фільми – це не “русская национальная” культура. Це “российская имперская” культура.

“І що з того?” – спитаєте ви. Нічого. Нічого страшного. Просто підтвердження того факту, що життя в Московії, в умовах такої етнонаціональної шизофренії, воно має свій вплив навіть на таких начебто тверезомислячих і адекватних персонажів, як Парфьонов. І от він уже однією рукою розписує “русскую национальную идею”, а іншою просто перекреслює все національне начало, сам же своїми проектами доводячи, що Московія – це імперія (а в імперії не може бути національного, бо тоді вибивається головна імперська ідея; навіщо захоплювати Фінляндію, Бесарабію та Кавказ, якщо це – не Росія?).

Для нас з вами, для тих, кому Парфьонов ще й досі є “лідером суспільної думки” – це не те щоб погано, але це показник. Показник того, що людина сама собі протирічить. І, здається, не помічає цих протиріч. А це, якщо хочте, і є певною мірою шизофренія. То який сенс прислухатися до думок шизофреніка?

ЗІ. Причому з точки зору висвітлення тих чи інших історичних фактів – до Парфьонова питань якраз значно менше. Звісно, в тих же його “Намедни” можна знайти моменти, про першу чеченську війну, де він красиво приховав деякі ключові факти, виставивши чеченців кровожерними бандитами, а Московію невинною жертвою (я про Будьонновськ, де він “забув” згадати, що у тієї історії був бекграунд, з якого ситуація виглядала уже не так однозначно). Але в цілому – як історичну розвідку його фільми цілком можна дивитися. Але як на “адекватного русского” я б не радив спиратися на його персону. Як бачимо, життя в шизофренічній імперії позначається навіть на таких людях.

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s