Про кривобоку рівність

Або як можна боротися з вітряками, акуратно обминаючи гострі кути і розводячи суспільство.

Давно хотів поговорити на цю тему, та все ніяк не випадало нагоди. Аж ось прочитав на одному ресурсі інтерв’ю з організаторкою так званого Фестивалю рівности. Якщо кому цікаво – текст тут. Я ж хочу винести з нього один цікавий момент (ні, цитування Бродського мені нецікаве, і розганяти з цього якусь зраду я теж не хочу). Ось він:

“Фестиваль рівності – це не хода і не марш, це соціокультурний захід. Він має на меті говорити про проблеми певних суспільних груп, які стикаються з проявами дискримінації – переселенців, ромів, ЛГБТ-спільноти, людей з обмеженою мобільністю”

От мене завжди бентежив один момент. Як можна схрестити ужа і єжа? Ви пробували? Попробуйте. Розкажете, що вийшло… Як можна так от брати і об’єднувати суспільні групи, які є зовсім, кардинально відмінними – і відповідно, зовсім різними є причини, фабули і наслідки дискримінації чи псевдодискримінації. От яскравий приклад – люди з обмеженою мобільністю і цигани. Дискримінація перших – це пофігізм влади, яка не хоче, не може, не розуміє потреб цих людей. Дискримінація других – це ставлення суспільства на основі реальних чи легендарних витівок представників циганських общин.

По-моєму, причини тут не те що різні – вони із різних світів. І нічого спільного вони не мають. Це все одно, що Товариству захисту бездомних котів і газети “Горожанін”. Або відома анекдотична фраза “бий жидів і велосипедистів”. Тобто можна захищати (і, відповідно, бити) і тих, і інших – але який в цьому сенс?

Так і тут. Який сенс згрібати докупи усе, що попадається на дорозі? Аби створити якусь масовку? І вибити під це фінансування? Це як звертаєшся до журналістів – мовляв, у нас тут в будинку жопа з ЖКГ, приїдьте, напишіть, може, хоч розголос вплине. Та-а-а, у вас тут не жопа, а так, жопка. От якби внаслідок цієї жопи півбудинку рухнуло – тоді да. (Правда, якби півбудинку рухнуло – то ніхто б нікому не дзвонив, і так би дізналися і приїхали.)

Тобто потрібна ефектна картина. Як у наших анти корупціонерів – ааа, Зрада, влада просирає то-то і сьо-то! Половину “то-та” влада, як виявиться пізніше, ніфіга не просирає – але поголос уже пішов, і можна конвертувати його у гроші та інші ніштячки. Головний Антикорупціонер Всія Вулиці Франка гарантує це.

От у мене складається таке враження, що всі ці заходи не в останню чергу проводяться саме для таких моментів. (Не виключаючи, що в них беруть участь ті, хто дійсно хочуть і допомагають іншим. В українських проукраїнських-проєвропейських партіях теж купа адекватних людей – хоча на чолі традиційно якісь упирі.)

А, знаєте, чому я іще досить скептично ставлюся до таких от заходів? Бо мені на очі не потрапляв жоден такий захід, який би згадував чи мав на увазі одну з найбільших дискримінованих груп. Це україномовні громадяни України. Був не так давно такий публічний експеримент – відомі люди, селебрітіс чи як там їх (вибачте за нецензурщину) попробували провести день  чи кілька годин у інвалідних візках. На своїй шкурі відчути, як у нас живеться людям, що не можуть пересуватися на своїх ногах. Цікавий експеримент і з не дуже приємними висновками.

А тепер візьміть і проведіть інший експеримент. Ви – українець, який геть не знає московитської мови. Двадцять третє покоління української діяспори в Канаді чи Бразилії. Приїхали уперше на землю предків. Вирішили відвідати славне українське місто Запоріжжя. “Місто козацької слави” і все таке. Попробуйте обійтися тут однією лише українською мовою. А якщо усугубити і взяти в якості місця експерименту Донецьк чи Луганськ – не ці, нинішні, а навіть довоєнні?

Але про цю дискриміновану суспільну групу чомусь не поспішають піклуватися. Може, тому, що у неї “скучноє ліцо і ніхто дєнєг нє даст”? Чи – “ну ви ж всьо равно русскій понімаєте”, да? А скажіть тепер щодо ЛГБТшників – “вам же все одно ніхто не забороняє друг з другом спати”. Прогресивна частина суспільства заплює і заклює в момент, навішає ярликів, що і хімчистка потім не відчистить.

Ну да, в Запоріжжі за українську мову не убивають. І навіть не б’ють. Спасибі й на цьому. Правда, я і убивств циган чи гомосексуалістів теж не чув, якщо вже на те пішло…

Одним словом, отакі от моменти викликають певні риторичні питання і здоровий скептицизм. Як мінімум.

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s