Українкам – паранджу, або Дещо про маніпуляції

За два з половиною роки нової України ми уповні зіткнулися із таким явищем, як маніпуляції в інформаційному просторі. Воно настільки розрослося, що багато хто вже не розуміє, де і хто говорить правду, а де просто маніпулюють людською свідомістю. Що робити в таких ситуаціях?

Треба шукати так звані реперні точки. Реперна точка – це точка, на якій засновується вся шкала виміру. Наприклад, точка плавлення льоду (замерзання води). Перед вами термометр. Ви не знаєте, це термометр за шкалою Цельсія чи Фаренгейту. Як визначити? Дуже просто. Виміряйте температуру замерзаючої води. Якщо на термометрі 0 – Цельсій. 32 – Фаренгейт. Все зрозуміло.

Так і в інфопросторі. Берете отаку от точку і від неї відштовхуєтеся. От вам приклад. На Громадському радіо вчора була передача про отих от рибок в Охматдиті. І була там така собі харківська поетеса (в принципі, уже цього достатньо для розуміння; я поясню в кінці тексту, що мав на увазі) Євґєнія Більченко. Ось її пряма мова:

Я є фахівцем з європейської полікультурності і членом Ради Європи із захисту прав людини.

В країнах Європи є законодавство, яке визнає не тільки одну державну мову, а декілька, наприклад, Бельгія, Швейцарія.

А тепер дивіться уважненько. Фахівець з європейської полі культурності, тобто людина, яка за визначенням має знати матчастину краще за усіх нас, згадує країни з кількома державними мовами. І отут – реперна точка! Бо вона згадує про Швейцарію і Бельгію – але не згадує про Білорусь. І це при тому, що саме ситуація Білорусі є найбільш наближеної до українських реалій – постколоніальна країна, в якій мова метрополії штучно насаджувалася місцевому населенню.

Скажете, людина могла цього не знати? Не повірю. Це знає кожна освічена людина, яка хоч трохи читала книжок. Про Білорусь в Україні говорили постійно – порівнюючи із нами в тому числі. І от ця Більченко просто ігнорує приклад Білорусі. Чому? Та тому, що цей приклад є відверто негативним для її позиції, позиції, яка захищає московитську мову в Україні.

Оце і є маніпуляція. (Так само, якби я заявив, що українські жінки мали б носити паранджу чи хоча б платок на людях, мали б мовчати і не спілкуватися із чужими чоловіками, бо у світі є країни, для яких таке ставлення до жінок є нормою і прописане в законодавстві. Є такі країни? Є. Чо б не взяти з них приклад, правда ж?)

Але вона тут не одна. По-друге, ця Більченко не згадує, що і Швейцарія, і Бельгія – це країни, які складаються із кількох автохтонних націй, тоді як московити не є автохтоном в Україні. Ще одна маніпуляція-замовчування. По-третє, фахівець з європейської полікультурності не може не знати, що тривала парламентська криза в Бельгії була спричинена в тому числі й на мовно-етнічному ґрунті. Тобто двомовність (як наслідок двонаціональності) в країні – це серйозна проблема. Вона, знов-таки, про це замовчує – іще одна маніпуляція.

Навіщо все це їй – інше питання. Я ж тут говорю лише про те, що коли людина говорить про тему кількох державних мов, випускаючи такі серйозні приклади і ситуації – це із великою імовірністю маніпулятор. І ставитись до її слів треба відповідно. (В ідеалі – жорстким тролінгом і подальшим тотальним ігнором.)

P.S. Про “харківську поетесу”. Як думаєте, на який культурний пласт орієнтується людина, яка живе (жила) в Харкові і пише російською мовою? Ну ясно ж, що на “русскій мір”, не на Тичину ж чи Костенко. Ну от людина живе в орбіті “русского міра” – кого, чию позицію вона буде захищати, чия позиція їй ближча, рідна? Звісно ж, московитської мови. Ще один показник. Звісно, бувають в Харкові і україномовні винятки на кшталт Жадана – але у нього інша, лівацька орбіта. Яка не набагато краща. Знаю я українських україномовних ліваків, які вже договорилися до легітимізації ДНРії…

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s